رویداد های مهم جهان

رویداد های مهم جهان

هدف این سایت انتشار اخبار جهانی (با ذکر منابع) میباشد و کمتر به مطالب انتشار یافته داخل کشور وارد می شود.
امیدواریم هر چه سریع تر راه های پیشگیری و درمان این ویروس جدید کشف شده و انسان های کمتری در این راه جان خود را از دست دهند.
دقت داشته باشید که اطلاعات اعلام شده در این سایت از وب سایت های جهانی تغذیه میشود تلاش شده است تا لینک هر خبر در انتهای آن نمایش داده شود تا کاربران از صحت خبر اطمینان حاصل کنند.

آخرین نظرات

     وقتی در مورد سیستم دفاعی جانداران حرف میزنیم، چیزهای مختلفی توی ذهنمون میاد مثل نیش زدن مار، دویدن اسب، پرواز کردن پرندگان، گاز گرفتن شیر، پرتاب کردن سم توسط مار و عقرب و خیلی چیزهای دیگه.

     خیلی وقت پیش کتابی در مورد پرورش آرتمیا (یک میگو که در آبهای دریاچه اورمیه زندگی میکنه) میخوندم تا بتونم به ماهی های آکواریومیم غذای زنده بدم، توش در مورد سیستم دفاعی آرتمیا نوشته بود. جالب بود برام یه موجود ظریف و نرم که اندازه بالغ اون 1 سانتیمتر هم نمیشه، بدون هیچ دندون، سم، دستو پای سفتی و ... چجوری میتونه از خودش در مقابل دشمناش دفاع کنه.

     تو کتاب نوشته بود میگوی آرتمیا میتونه توی آبهایی با درصد بالای نمک، زنده بمونه و چون هیچ جاندار دیگه ای چنین قدرتی رو نداره، میتونه بدون دشمن طبیعی زاد و ولد کنه و با این توانایی، (توانایی زنده موندن در شور ترین آبها) بقاش رو تضمین میکنه. پس سیستم دفاعی اون به شمار میاد.

این خیلی طبیعی هست که موجوداتی که سیستم دفاعی ضعیفی دارند  و نمی تونن توی شرایط موجود زنده بمونند در نهایت نسلشون منقرض بشه. 

     سیستم دفاعی موجودات زنده خیلی تنوع داره و شاید بشه این تعریف رو از سیستم دفاعی ارائه داد: "مجموعه فعالیت هایی که جاندار در مواجه با خطرات انجام میده که باعث میشه بتونه از خودش محافظت کنه و در نهایت، گونه خودش رو گسترش بده."

 

خصوصیات ویروس کرونا که جزء سیستم دفاعیش به حساب میاد:

     1- دوره نهفتگی طولانی ویروس کرونا

         که طبق بررسی های انجام شده این ویروس میتونه 2 - 14 روز و به استناد به منبع دیگری 0 - 27 روز طول بکشه.

            وقتی ویروسی دوره نهفتگی بالایی داشته باشه میتونه توی پیدا کردن منبع انتقال ویروس خطا ایجاد کنه. یعنی شما نتونی بفهمی که ویروس رو از چه کسی گرفتی.

            میتونه در بدن افراد راحت تر پخش بشه، چون فرد ناقل علائمی نداره میتونه از هواپیما استفاده کنه یا به شهر دیگه ای بره.

           چون زمان دقیق وقوع بیماری مشخص نیست (0 - 27 روز)، تا علائم به طور جدی بروز کنه ،شانس بیشتری داره تا افراد دیگه ای رو مبتلا کنه

           چون زمان دقیقی نداره کار قرنطینه رو سخت تر میکنه. فرض کنید 3 هفته از زمان قرنطینه گدشته و قرنطینه تموم شده حالا یک فرد مبتلا این علائم رو دیر دریافت میکنه و مردم دیگه هم احتمال بیماری رو نمیدن و مبتلا میشن. و به احتمال زیاد همه ما بار ها  و بار ها باید تو یه شهر قرنطینه بشیم.(امیدوارم چین این اشتباه رو نکنه)

 

      2- زمان مناسب پدیدار شدن

           شاید اگه 200 سال پیش این ویروس میومد چون شهر ها کوچکتر بودند و ارتباطات و مسافرت این همه سریع نبودند میشد با قرنطینه چند شهر جلوش رو گرفت و اون رو از بین برد. مثلا اگه میخواستید سوار کشتی بشید و به قاره امریکا بروید چند ماه توی راه بودید تو این زمان ویروس توی قرنطینه میرفت و دوره کمون رو تموم میکرد و ... ، پس شانس کمتری داشت تا کشور های دیگر رو  آلوده کنه.

           ولی توی این دوره با توجه به پیشرفته شدن ملت ها پخش شدن این بیماری سرعت بیشتری گرفته.

 

    4- سپر محافظ هوا ویروس کرنا

           متخصصان معتقدند ویروس های کرونا زمانیکه در مجاورت هوا قرار میگیرند ماده ای روغی (در بعضی منابع ژله ذکر شده) مانند از خود ترشه میکنند این ماده عایقی میشود تا ویروس بتواند در هوا به مسیر خود ادامه بدهد و از سمت هوا به او آسیبی نرسد.

      5- انتشار بوسیله هوا یا لمس سطوح آلوده

           وقتی فرد بیمار سرفه یا عطسه میکنه تعداد زیادی قطرات ریز حاوی ویروس رو در هوا پرا کنده میکنه این قطرات میتونن روی بینی، دهان، یا بوسیله استنشاق به افرد دیگه منتقل بشه. مثلا اگه یک فرد مبتلا به این ویروس توی اتوبوس یا مترو یا تاکسی سرفه کنه و از ماسک استفاده نکنه خیلی ها رو به راحتی مبتلا میکنه.

          یک روش دیگر انتشار این ویروس لمس کردن سطوح آلوده به ویروس هست، عموما بعد از این کار شما صورت خودتون رو لمس میکنید و چشم ها، دهان و بینی شما آلوده خواهند شد و از این راه ویروس به بدن شما نفوذ میکنه.

 

          به گفته سازمان جهانی بهداشت عمر ویروس کرنا بر روی سطح به موارد زیادی بستگی داره از جمله: حرارت محیط، رطوبت سطح و جنس سطح. ولی طبق منابع زمان بسیار کمتری این ویروس روی سطوح زنده میماند(از ویروس های هم خوانواده خود). همچنان راه شایع در انتشار این ویروس راه تنفسی است.

          این در حالی است که سایر متخصصان در این منبع این میزان را تا 9 روز (در دمای تاق و تا 5 روز روی شیشه و پلاستیک) برای اکثر ویروس هاس کرونا پیشبینی کرده اند.

          گفته میشه اگر شما سطحی رو که به این ویروس آلوده هست را برای مدت 5 ثانیه لمس کتید 32% ویروس های آن منطقه رو به دست خود منتقل کردید و با توجه به اینکه به زودی صورت خود را لمس خواهید کرد احتمال زیادی دارد تا به این ویروس مبتلا بشوید.

 

       6- میزان پائین مرگ و میر

           بر طبق آمار میزان مرگ و میر برای سنین 10 تا 40 سال 0.2% است. 80% افراد مبتلا به این ویروس حتی متوجه این نمیشوند که بیمار شده اند (بدون علائم) و بدن آنها در این نبرد پیروز شده است و بهبودی حاصل شده است. به همین دلیل در زمانی که دوره کمون تمام میشود و فرد بیمار شروع به انتشار ویروس میکند هیچگونه علائمی ندارد.

           بیماری هایی که فرد رو از پا درمی آورند باعث و میشوند تا فرد در بستر بیماری بمانند (درصد بیشتری از مبتلایان را میکشند) کم تر توانایی انتقال بیماری را دارند. در واقع اگر ما ویروس باشیم ترجیح خواهیم داد فرد مبتلا شده نمیرد تا بتوانیم شانس بیشتری داشته باشیم تا به بدن افراد دیگر وارد شویم.

           با ناشناس ماندن کسانی که ویروس را منتقل میکنند نمیتوان جلوی این بیماری را گرفت.

       7- انتشار ویروس بعد چند روز بعد از بهبودی:

            گفته میشود افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند تا مدتی بعد از بهبودی نیز میتوانند ویروس را به دیگران منتقل کنند. منبعی برای این مورد ندیدم و منبعی هم که اون رو رد کنه پیدا نکردم. این مورد رو به زودی کامل تر میکنم.

 

    خیلی از افراد بر این باورند که این ویروس با آمدن فصل گرما ازبین میره، ولی کشور هایی که روی خط استوا هستند هم به شمار این مبتلایان زیادی دارند و این آمار هرچند به کندی ولی در حال افزایش است. به نظر میاد این ویروس با توجه به سرعت انتشارش، عیب یا نقاط صعفش رو (دمای بالا) رو پوشش داده.

   داده ها رو کنار هم میزاریم و بدبینانه بهشون نگاه میکنیم متوجه میشیم که 27 روز مدت کمون، 2 تا چند هفته طول مدت درمان، انتشار ویروس بعد از درمان و بعد هم زنده ماندن بر روی سطوح به نظر میرسه ویروس تمام فصل گرما رو میتونه تنها با مبتلا کردن دو نفر و نه بیشتر طی کنه و خودش رو دوباره به فصل سرما برسونه.

   با این حساب سیستم دفاعی این ویروس تا کنون  توانسته موجب زنده ماندن و گسترش این ویروس بشه.

   

         

آمار لحظه ای بیماران کرونا ویروس (Covid-19) به تفکیک استان ها

 آمار کشته شدگان کرونا به تفکیک جنسیت و سن

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی